Faedah Minyak Zaitun Memelihara Kecantikan

                    
Hasil dari buah zaitun menjadi ekstrak yang mempunyai pelbagai khasiat untuk kesihatan tubuh dan kecantikan baik digunakan secara dalaman mahupun luaran. Pelbagai syarikat yang bergerak di bidang kosmetik kecantikan tak sedikit yang memperkenalkan produk hasil olahan buah zaitun.

Salah seorang wanita yang sangat tersohor kerana wajah cantik dan kulit yang begitu mulus adalah Ratu Cleopatra. Sebagai Ratu Mesir di zaman kuno sudah pasti penting untuk merawat kesihatan mahupun kecantikan dirinya sendiri. Bukan hanya dia, banyak artis di Indonesia yang mengakui bahawa kecantikan diri yang diperoleh adalah hasil bantu dari minyak zaitun.

                                                   


Kandungan Minyak Zaitun
Senyawa kimia yang tersimpan dalam minyak zaitun misalnya triasilgliserol yang merupakan asid lemak tak jenuh tunggal dengan jenis omega 9 (asid oleik). Kadar omega 9 kira-kira 55 - 83 peratus daripada jumlah keseluruhan asid lemak. Kerana lemak tersebut baik untuk tubuh sebab berjenis lemak tak jenuh tunggal, risiko tubuh teroksida lebih sedikit berbanding omega-6 dan omega-3.


Faedah Minyak Zaitun
Kandungan lain yang juga terdapat dalam minyak zaitun adalah Vitamin E, fungsinya untuk kesihatan mahupun kecantikan adalah merawat rambut agar lebih sihat kerana terus mendapat nutrisi yang diambil dari luar.

Berikut ini khasiat minyak zaitun untuk kecantikan:
Merawat Rambut

Anda boleh menggabungkan antara ekstrak buah zaitun dengan madu yang dipercayai para ahli kecantikan sebagai bahan herba untuk merawat rambut dari berbagai macam kerosakan.

Merawat Kerosakan Rambut: Masukkan bahan semulajadi seperti minyak zaitun, kelopak bunga mawar atau ekstrak melati ke dalam botol. Tutup dan diamkan sekurang-kurangnya 24 jam. Jika sudah, basahkan rambut menggunakan air panas agar pori-pori sedikit terbuka. Sapukan minyak zaitun pada kulit kepala, urut beberapa saat barulah keramas.

Memanjangkan Rambut: Tumbuk biji limau dan lada, campur keduanya kedalam dua sudu makan minyak zaitun. Basuh perlahan-lahan pada kulit kepala secara merata, diamkan 20 menit lamanya kemudian cuci menggunakan syampu.

Mengembangkan Rambut: Sediakan sebuah mangkuk kosong, pecahkan dua biji telur dan masukkan dalam mangkuk, selepas itu kacau dengan sudu. Tambah satu cawan minyak zaitun pada mangkuk tadi, diamkan selama 2 minit agar kalis. Setelah itu balurkan campuran bahan ini pada akar hingga hujung rambut. Biarkan 10 minit selepas itu keramas pakai syampu.


Mengangkat Kotoran Di Wajah
Jika anda adalah pegawai yang ditugaskan untuk selalu bekerja di luar, pastikan agar memberikan perlindungan lebih terhadap kesihatan, khususnya kulit.

Gunakan minyak zaitun sehabis melawan terik matahari. Pertama basuh wajah menggunakan air hangat atau uapkan dengan air yang sedang mendidih, tujuannya agar pori-pori wajah terbuka. Selepas itu sapukan minyak zaitun pada kulit wajah secara merata, diamkan selama 5 minit. Jika sudah bersihkan wajah menggunakan air hangat, terkini bilas lagi dengan air sejuk agar kotoran yang telah keluar tidak masuk lagi kerana pori-pori wajah mengecil.

Mengatasi Wajah Berminyak
Berlebihnya jumlah minyak pada wajah boleh memburukkan lagi penampilan seseorang, oleh sebab itu sangat penting mencari penyelesaian sihat agar tidak lagi mengalami masalah tersebut.

Langkah utama yang boleh anda cuba adalah menggunakan topeng yang diperbuat daripada campuran minyak zaitun dan serbuk cendana. Kalau boleh lakukan saat wajah terasa lelah, biarkan masker melekat 15 minit lamanya. Terakhir basuh wajah untuk mengangkat topeng menggunakan air sejuk, keringkan wajah menggunakan tisu atau tepuk-tepuk menggunakan telapak tangan.
Merawat kulit
Kulit adalah bahagian tubuh terluar yang mempunyai risiko tertinggi mengalami kerosakan akibat terpaan banyak bakteria dan unsur lain seperti kulit kering, kusam dan kedutan lebih cepat.

Untuk mencegah masalah tersebut anda perlu melakukan rawatan kulit secara rutin agar pelbagai masalah yang menimpa kulit jadi terminimalisir risikonya. Cara yang paling mudah iaitu menyapu minyak zaitun sebelum bekerja dan menjelang tidur malam.

Salah satu destinasi memakai minyak zaitun sebelum bekerja adalah mengurangkan kesan buruk pada kulit akibat terdedah kepada cahaya matahari. Di samping itu kulit akan teres lebih segar, tegang, halus dan lembut.

Comments

Popular posts from this blog

Rawatan Jeragat Di Marissa Aesthetic

HAPUSKAN PIGMENTASI TANPA RASA SAKIT HANYA DENGAN TEKNOLOGI BARU REDLIGHT DI MARISSA