PANDUAN MENGURANGKAN BERAT BADAN







PANDUAN MENGURANGKAN BERAT BADAN


Pengalaman menjadi seorang yang gemok/ obesity memang agak menghampakan kerana hampir 90% mereka yang mempunyai masalah kegemukan menemui kegagalan untuk menurunkan berat badan. Jika mereka turun sedikit berat akan mudah untuk naik semula ketahap asal atau melebihinya.

Tips yang sesuai diamalkan untuk masalah kegemukan: 

1.Mendapatkan tidur dan rehat yang secukupnya. Kekurangan rehat dan tidur boleh menjadikan sesorang itu lapar, secara tidak langsung meningkatkan selera makan. Makanan sampingan yang dimakan pada waktu ini mampu menaikkan berat badan.

2. Perbanyakkan menghidangkan sayuran dan buah-buahan untuk makan malam. Masak sayur sekejap pada suhu yang rendah serta kurangkan minyak dan perasa. Sayur dan buah mengandungi banyak fiber , vitamin dan antioksiden. Disamping itu, ia juga kurang kalori yang boleh menggemukkan.

3. Mulakan dengan memakan buah-buahan diikuti sup sayur. Ia boleh mengeyangkan tanpa mengemukkan.

4. Elakkan makanan bergula dan yang dibuat dari tepung gandum. Sebaiknya, makan 'whole grain' wheat, oat, barley ataupun brown rice.

5. Elakkan juga makanan segera seperti kentang goreng, deep fried chicken, burger, hot dog, nuggets. 

6. Minuman seperti soda, fizzy drink, soft drink dan juice dalam botol atau dalam kotak juga perlu dielakkan. Ini kerana minuman ini mengandungi gula dan bahan pengawet yang terlalu banyak

7. Pengambilan Teh hijau sebagai minuman juga meruakan sesuatu yang berkhasiat. Teh hijau mempunyai banyak khasiat kerana ia mengandungi catechins, yang terdapat pada daun teh. Ia mampu memberikan banyak khasiat seperti pengurangan berat badan, anti-diabetic dan sebagainya.

8. Amalan pemakanan dirumah sekurang-kurangnya 5 kali dalam seminggu mampu memberikan banyak faedah. Melalui cara ini kita boleh mengawal kualiti makanan dengan memilih makanan yang berzat dan berkhasiat.

9. Amalkan memakan buah-buahan seperti pisang, epal, betik dan sebagainya ketika menonton TV atau ketika melayari internet. Buah-buahan ini mampu untuk memberikan ‘rasa kenyang’.

10. Selain itu, latih diri dengan menggunakan pinggan yang kecil menggantikan pinggan besar sewaktu mengambil makanan. Ini untuk melatih diri mengurangkan kuantiti makanan yang diambil.

14. Bila rasa lapar dan mengeletar atau 'craving' makan segenggam campuran kacang almond, gajus atau peanuts bersama air mineral. Kekacang adalah makanan yang mengandungi kompleks karbohidrat, protein dan serat yang kaya. Ia kurang kalori dan mampu untuk memberikan rasa kenyang.

15.Banyakkan melakukan aktiviti dan senaman, selama 30-60 minit setiap hari. Aktiviti seperti berjalan dan berjogging mengelilingi tasik, bercucuk tanam, mengemas rumah dan sebagainya mampu menurunkan berat badan.

Untuk mendapatkan khidmat nasihat dan pakar rundingan berkaitan masalah berat badan, sila hubungi Marissa Aesthetic Kuantan di talian 017-3581619

Comments

Popular posts from this blog

Rawatan Jeragat Di Marissa Aesthetic

RAWATAN SERDEV